.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
ملاحظاتی بر برنامه پیشنهادی استاندار مازندران به وزیرکشور
ايرج نيازآذري

شمال نيوز: در یادداشتی که برضرورت تعمیق همکاری های بین سازمانی به عنوان راهبرد اصلی مدیریت ارشد استان نگاشته ام تدوین برنامه ای فراگیر و مورد اجماع گروه های مرجع و نخبگان استان را هدف اصلی و خروجی همکاری بین سازمانی دانستم. در این مقال قصد نگارنده برآنست با ردیگر براین مهم و موضوع پافشاری نماید.چه آنکه این مسئله را وزیر کشور در آیین معارفه دکتر فلاح به عنوان یک مطالبه جدی صحه گذاشت و آن تدوین برنامه طی دوماه آینده و ارائه به وزارت کشور بوده است. البته زمان بیشتری لازم هست تا برنامه ای با شناخت کافی تدوین گردد.

اینکه اصول، مبانی و ویژگی های برنامه مذکور چه باشد، الگوو رهیافت های برنامه معطوف به کدام یک ازاولویت های امروز و فردای استان طراحی شود یک مسئله اما به نظر راقم این سطور مهمترین مسئله در تدوین برنامه وحدت گفتمانی و اجماع حداکثری نخبگان و گروه های مرجع در بیان نیاز ها ، مشکلات ، چالش ها ، مزیت ها ،ظرفیت ها و اولویت ها می باشد. چراکه بدون مشارکت و همکاری نهادها و گروه های مرجع برنامه ها فاقد اثربخشی لازم بوده مثل سایر اسناد حالت فانتزی و رفع تکلیف خواهد داشت.

تدبیر و خرد ورزی ایجاب می کند بر اساس اصل مدیریتی " آنانی که در تصمیم گیری مشارکت دارند در اجرا همکاری می نمایند " تاثیرگذارترین اقدام و عملکرد استاندارجدید تلاش برای همگرایی کنشگران ،نهادها و گروه های مرجع برای توسعه استان باشد.
پیشتر ودر قالب اندیشگان در نشستی دانش محور با حضور منتخبی از چهارضلع توسعه (دانشگاه ، دولت ، رسانه وبخش خصوصی) روندهای توسعه استان و پارادایم های پیرامونی آن را در دفتر مجمع نمایندگان به بحث گذاشتیم. که نکته جالب توجه آن نشست بی اطلاعی نخبگان از روند ها، الزامات و اسناد قانونی توسعه استان بوده است. این یعنی مصداق بارز واگرایی ، جزیره ای عمل کردن و اندیشیدن نخبگان و دست اندرکاران توسعه.!

اگر استاندار محترم بتواند صداها و مطالبات مختلف استان را در تدوین برنامه پیشنهادی انسجام بخشد یا زمینه مشارکت حداکثری کنشگران، طیف ها و اضلاع مختلف توسعه را تدوین و طراحی برنامه فراهم نماید توانسته است بخوبی نقش راهبردی خود را دراین خصوص ایفا کند.هرچندصورت مسئله ای دشواراست ولی قابل حل می باشد.

همانگونه که می خوانید یا می شنوید دولتمردان ، نمایندگان ، ائمه جمعه ، دانشگاهیان ، نویسندگان ،نمایندگان و فعالان صنفی و مدنی وهرنهادی که گروهی از جامعه را نمایندگی می کند وقتی تریبونی می گیرد به طرح دیدگاه و مطالبات خود پیرامون توسعه می پردازد و در این راه همه خود را ذی حق و صاحب نظر می خوانند.البته اظهار نظر ، پرسش گری و مطالبه گری حق همگانی افراد است و کسی را بدین خاطر نمی توان سرزنش کرد .یا مانع از آن شد.ولی وظیفه مسوولان، سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان این است که با همکاری همه کنشگران توسعه به همفکری و هم اندیشی اهتمام نموده و ترتیبی اتخاذ نماید تا برنامه ای دانش بنیان، منسجم و عادلانه تدوین گردد.

بطور قطع مطالبه گران ، برنامه نویسان و کنشگران توسعه به اسناد بالادستی و الزامات قانونی ، موانع و محدودیت ها ، ضوابط و مسائل محیطی و سایر گزاره های برنامه نویسی از جمله آمایش ملی سرزمین توجه عمیق خواهند داشت.

استاندار محترم عنایت دارند که مازندران نیروهای صاحب اندیشه و توانمندی در سراسر کشوردارد که می توانند برای توسعه استان مفید و اثرگزار باشند و استفاده از این سرمایه و منابع ارزشمند نه فقط در مصادر و مناصب اجرایی و مدیریتی بلکه سازماندهی آنها در در اتاق فکر و مرکز مطالعات راهبردی توصیه می شود،چون کارآمدی و حکمرانی خوب از طریق یک روند مشارکت جویانه و مدیریت هوشمندانه منابع انسانی و مادی امکان پذیر است.

بر خلاف فضای پسا انتصاب استاندار در گزینه یابی و گزینه سازی ژورنالیستی مدیریت ها اکنون مهمترین کمک به مدیریت ارشد استان ارائه پیشنهادات و برنامه های معطوف به توسعه پایدار و متوازن استان اولویت دارد. برهمین اساس انتظار نگارنده از همکاران رسانه ای و صاحب نظران این است که در باره الزامات،ویژگی ها،رهیافت ها و چگونگی تدوین و طراحی برنامه ای فراگیر و اثر بخش جریان سازی نمایند.

کلام آخر اینکه تدبیر وکاربست یک برنامه جامع و همه جانبه سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی که موزون ، عادلانه ، متوازن ، واقع بینانه و دانش بنیان باشد می تواند به کاهش تعارضات منطقه ای ،توسعه متوازن و عادلانه ، افزایش همبستگی ، تقلیل واگرایی،تعمبق همگرایی ، شوق آفرینی و افزایش اعتماد عمومی منجر گردد.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

رضوانی 8 مهر 1392
مقاله ارزنده ای بود. نویسنده مطلب دارای اندیشه بالایی هست.
نا شناس 8 مهر 1392
جناب آقای نیاز آذری عزیز اگر یک بار دیگر فقط پارگراف آخر مقاله را مطالعه بفرمائید می بینی بیشتر بازی با الفاظ است، ضمنا اگر ناراحت نشده ای به برادر بزگوار و محترم تان، خواهش و تمنای ما را ابلاغ فرمائید که اگر خدای نکرده!!! خدای نکرده!!! خدای نکرده!!! براساس شایعه های موجود، بعضی از نمایندگان محترم استان قصد حمایت از دکتر نعمت زاده را مجددا برای ریاست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری دارند، بعنوان دبیر محترم مجمع نمایندگان استان بفرمایند بر دانشگاه ما رحم کنند. ما خود در چاه بزرگی هستیم و لطفا چاه بزرگتر و عمیق تر برای ما حفر نکنند (به ایشان بفرمائید از دست رفتن صد هکتار زمین سوته به شرکت سایپا و ساختمان 15 واحدی طبرستان دانشگاه کم خیانت به بیت المال نیست عدد ارقام به ریال و میلیون ها نیست حتما سر از چند میلیارد بالا می زند) بقیه موارد پیش کش!!!
نا شناس 9 مهر 1392
" آنانی که در تصمیم گیری مشارکت دارند در اجرا همکاری می نمایند "
حاج ایرج عزیز،بعنوان یک کار رسانه ای؛تحقیق بفرمایید کدام سازمان و اداره کل این اصل مدیریت استراتژیک را عمل مینمایند؟ برنامه ای موفق اجرا خواهد شد که اصل فوق بعنوان یکی از اصول کلیدی مورد توجه قرار گیرد درغیر اینصورت بنا به فرموده جنابعالی،مثل سایر اسناد حالت فانتزی و رفع تکلیف خواهد داشت.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.078 seconds.